sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Sähköposti markkinoinnin näkökulmasta

Sähköpostimarkkinointi toimii hyvin, koska se on nykyaikainen ja tehokas tapa markkinoida, joka ei maksa paljoa verrattuna muihin markkinointitapoihin.Sähköpostimarkkinointi on erityisen käyttökelpoinen yhteydenpitotapa jos haluat tiedottaa asiakaskunnalle esimerkiksi erikoistarjouksista tai uutuustuotteista säännöllisesti.

Sähköpostimarkkinnoinnissa täytyy seurata myös tuloksia,listoja sekä perille menoa. Tälläisiä varten markkinointia voi hoitaa esimerkiksi ostettu palvelu, joka hoitaa firman puolesta sähköpostilistojen ylläpidon, raportoinnin ja vistien perille seurannan.Silloin yrityksen periaatteessa tarvitsee vain kerätä asiakkaiden sähköpostiosoitteet ja tiedot ja antaa palvelun hoitaa muun.

Muodot ja mahdollisuudet?
Uutiskirjeet, sähköiset asiakaslehdet, kilpailut- ja kyselyt, jäsenkirjeet, sähköpostikampanjat sekä lehdistötiedoitteet ovat mm. sähköpostimarkkinoinnin muotoja.

Vaikka sähköpostimarkkinointi on tehokas markkinointitapa, niin silti siinä voi olla huonotkin puolensa.
Vaikka kaikkien yritysten sivuilla käyvien asiakkaiden sähköpostitiedot saadaankin ja lähetetään kirjeitä niin silti se ei aina tavoita asiakasta, koska on paljon sellaisia, jotka eivät usein käy sähköpostissaan.Monet ihmiset myös poistaa suoraan mainosviestit, koska eivät jaksa availla ja klikkailla viestejä. Sivujen säännöllinen päivittäminen voi olla myöskin hankalaa itse, ellei se ole jonkun palvelun ohjissa. Vaarana voi myös olla viestien lähettäminen väärille henkilöille.
Hyvinä puolina tässä markkinoinnin tavassa on se että, ei tarvise paperiversioita, vastatukset esim. kyselyihin saa nopeasti ja vaivattomasti, viestiti on helppo tallentaa ja arkistoida.

Sähköpostimarkkinointi soveltuu mielestäni kaikenlaisille kuluttajakaupan yrityksille (vaate, elektroniikka).
Yrityksen kannalta @-markkinointi toimii vaivattomasti ja nopeasti. Sivujen ja sähköisten tuotelehtien päivittäminen ja uudistaminen on helppoa ja nopeaa.
Asiakkaiden kannalta sähköpostimarkkinointikirjeitä voi tulla liikaa kun useilta eri yrityksiltä tulee, eikä aina jaksa avata ja katsoa viestejä. Tällöin myöskin mikäli mainoskirjeet/lehtiset eivät ole tarpeeksi kiinnostavia ja niitä tulee paljon niin ne voidan helposti siirtää roksapostiin.

Esimerkki onnistuneesta sähköpostikampanjasta:

Tässä kun lähettää joulukortteja
sähköpostilla niin tukee samalla
ilmastotalkoita.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti